3 tips om een goede indruk bij de klant te maken
27 september 2024 09:00
De klant vormt de spil van het bedrijf. Zonder de klant kan jouw bedrijf niet voortbestaan. Als ondernemer weet je dit maar al te goed.
Een goede eerste indruk is dan ook goud waard. Hoe de klant je ziet, bepaalt immers ook voor een groot deel het succes van het bedrijf. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat die eerste indruk al binnen de eerste seconden van een ontmoeting wordt gevormd. Als deze mening al is gevormd, is het heel lastig om hier nog verandering in te brengen. Met dit in je achterhoofd, weet je ook hoe belangrijk het is dat je op de juiste manier overkomt op potentiële klanten. De volgende drie tips helpen om ervoor te zorgen dat die eerste indruk ook echt direct goed is.
1. Verzorgde uitstraling
Een goede uitstraling legt de basis voor elke ontmoeting. Mensen voelen zich sneller aangetrokken tot zij die goed voor zichzelf zorgen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een goede mondverzorging. Een stralende lach trekt mensen aan. Het geeft je een open en verzorgde uitstraling. Mondzorg Heiloo helpt je niet alleen om je gebit goed te verzorgen, maar dus ook om een betere indruk te maken op de klant. Als jouw gebit er goed uitziet, kun je vol zelfvertrouwen jouw lach tonen. Ook je outfit speelt een belangrijke rol. Bedenk goed wie je straks treft en wat je wilt uitstralen. Ben je op zoek naar een informele of juist formele look? En welke kledingstukken passen daarbij? Het is slim om voor een belangrijk gesprek echt wel wat langer de tijd te nemen om je outfit te kiezen en jezelf te verzorgen.
Houd er wel rekening mee dat een goede verzorging niet alleen begint op de dag van een belangrijk gesprek. Door elke dag goed voor jezelf te zorgen, denk aan gezond eten, bewegen en regelmatige afspraken bij de mondhygiënist in Alkmaar voor een stralende lach, weet je zeker dat je op elk moment een goede indruk weet te maken en je professionaliteit en betrouwbaarheid uitstraalt.
2. Maak oogcontact
Sommige mensen hebben veel moeite met oogcontact. Verlegenheid of een gebrek aan zelfvertrouwen liggen hierbij vaak aan de grondslag. Dat is ook niet gek. Zeker niet als je pas met je bedrijf bent begonnen en nog een beetje twijfelt over je kwaliteiten. Oogcontact maakt echter dat mensen zich gehoord voelen en vertrouwen krijgen in je kunnen en hetgeen je vertelt. Probeer er daarom echt op te letten dat je voldoende oogcontact zoekt.
3. Kom zelfverzekerd over
Zou jij graag iets van iemand aannemen als deze niet zeker van zijn zaak lijkt te zijn? Natuurlijk niet! Als de ondernemer al niet overtuigd is van het verhaal dat hij vertelt, dan zegt dit waarschijnlijk ook iets over hoe dit in de praktijk wordt uitgevoerd. Daarom moet je er echt voor zorgen dat je zo zelfverzekerd mogelijk overkomt. Als jij gelooft in wat je vertelt, dan zal de klant dit ook doen. Bereid je van tevoren voor op het gesprek en weet wat je wilt vertellen om te voorkomen dat het gesprek minder voorspoedig verloopt en de zenuwen de overhand krijgen.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.