3 tips om de continuïteit in het bedrijf terug te pakken

11 november 2022 11:43

3 tips om de continuïteit in het bedrijf terug te pakken

“Onrust verlamt het ondernemen”

Lichten uit en brandende kaarsen aan. Winkeliers laten weten dat ze het niet eens zijn met de nieuwe regeling Tegemoetkoming Energiekosten (TEK). De eerste ondernemers hebben hun deuren definitief gesloten. Hoeveel bedrijven gaan er volgen? “Deze onzekerheid zorgt voor onrust bij ondernemers. En onrust verlamt het ondernemen, stelt Janine van Vliet, financieel adviseur en eigenaar van Koken met Cijfers. “Ik vraag me in sommige gevallen echter af of deze angst reëel is.”

Van Vliet helpt met haar bedrijf Koken met Cijfers hardwerkende MKB-ondernemers - vooral hen met een ‘kleinbedrijf’ – naar financiële rust, volgens de Profit First methode. Ze werkt al 15 jaar met midden- en kleinbedrijven, is uitgeroepen tot de beste Profit First Professional van Nederland en won recent zelfs in New York internationaal de prijs Firm of the Year. “Het doel van de Profit First methode is om een onderneming te realiseren die voor de ondernemer werkt, in plaats van andersom.”

Stopscenario versus continuïteit in de onderneming

Ze vervolgt: “Er zijn ondernemers met langlopende energiecontracten. Zij hebben op dit moment nog nergens last van. Toch denken ook deze ondernemers na over een stopscenario. Terwijl er nog zoveel wegen te bewandelen zijn om continuïteit in de onderneming te pakken.”

Financieel adviseur Van Vliet geeft hieronder 3 tips om de continuïteit in het bedrijf terug te pakken:

  1. Invloed

“Het willen veranderen van iets wat buiten de invloedsfeer ligt, kost heel veel energie. Het kan ook tegen de onderneming werken. De klant denkt misschien dat de winkel moet stoppen en gaat nu op zoek naar alternatieven. Hierdoor kom je als bedrijf versneld in een negatieve spiraal terecht.

Het is goed om je stem te laten horen richting de politiek over de TEK. De ondernemer zelf heeft er alleen geen directe invloed op. Richt de energie op activiteiten binnen de invloedsfeer en stel de vraag: Wat heb ik NU nodig om winstgevend te zijn?”

  1. Haal een stofkam door de kosten

“Het is nu het moment om alle niet noodzakelijke kosten te gaan schrappen. Elk bedrijf kent zijn blinde vlekken. Ongemerkt wordt er altijd meer geld uitgegeven dan noodzakelijk is. Hanteer de volgende regel: Als ik deze kosten niet maak, blijft mijn bedrijf dan nog overeind? Is het antwoord JA, dan direct schrappen. Door dit te doen bespaart de ondernemer geld, waarmee de verhoging in de energiekosten (enigszins) gecompenseerd wordt.”

  1. Start met het opbouwen van een buffer

“Ik zie dat veel ondernemers nauwelijks een financiële buffer hebben om tegenvallers op te vangen. Een financieel gezond bedrijf moet minimaal drie tot zes maanden kunnen overleven zonder dat er geld binnenkomt.

Het klinkt gek om in moeilijke tijden een buffer op te bouwen, maar dat is het niet. Het gaat erom dat een ondernemer zichzelf een andere gewoonte aanleert. Het structureel wekelijks geld opzij zetten, is de eerste stap naar een financieel gezond bedrijf. En dat hoeven geen grote bedragen te zijn. Start met 1 procent van de wekelijkse ontvangsten.”

GRATIS E-BOOK

Nieuwsgierig welke valkuilen er voor jou als ondernemer zijn? Download dan hier het gratis e-book van Janine van Vliet van Koken met Cijfers.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.