3 redenen om jouw klanten een relatiegeschenk te geven
31 juli 2024 10:44
Een relatiegeschenk is een cadeau voor zakelijke relaties en is bedoeld om waardering naar de klant te uiten. Vaak is het lastig om te bedenken waarom je een relatiegeschenk moet geven. In dit artikel lees je 3 redenen om je klanten een relatiegeschenk te geven.
Waardering uiten
De belangrijkste functie van relatiegeschenken geven aan je zakelijke relatie is als blijk van waardering. Je toont aan dat je de relatie die je met de klant hebt waardevol vindt en hier dankbaar voor bent. Ook kan een relatiegeschenk uit waardering gegeven worden als er een nieuw personeelslid in het bedrijf komt of als je op een congres staat. Soms worden geschenken aan klanten gegeven op bijzondere dagen zoals kerstmis. Je kunt ook als bedrijf ervoor kiezen om een nieuwe klant een relatiegeschenk te geven. In alle gevallen die hiervoor zijn benoemd is de hoofdzaak dat het om waardering draait. Het relatiegeschenk wordt dus gegeven uit blijk van waardering en dankbaarheid.
Reclame
Naast dat een relatiegeschenk gegeven wordt uit blijk van waardering is het ook goed voor de naamsbekendheid van je merk. Je zorgt er namelijk voor dat je meer naamsbekendheid krijgt. En het wordt daardoor natuurlijk een soort reclame. Denk aan een relatiegeschenk waarbij je een logo of naam op iets laat drukken. Je kunt bijvoorbeeld duurzaam pennen bedrukken met logo of een duurzame tas laten bedrukken met je eigen bedrijfsnaam. Je kunt het zelf zo gek mogelijk maken. Alles is namelijk verkrijgbaar. Door je relatiegeschenk duurzaam te laten maken, laat je ook merken aan je klanten en personeel dat je voor duurzaamheid staat. Je geeft aan dat je geeft om het milieu en je er een stukje aan bijdraagt duurzaam te werk te gaan voor het milieu. Hierdoor krijg je meer aandacht en uiteindelijk misschien zelfs meer klanten. En dit is natuurlijk precies wat je als bedrijf wilt. Soms kan het moeilijk zijn om de juiste keuze te maken over de beslissing van je relatiegeschenk.Het is daarom belangrijk om al van tevoren te bedenken wat je wilt geven. Het kan iets groots zijn, maar ook iets kleins zoals een geschenkdoos van liabox.com met chocolade om je relaties te bedanken. Ook deze kunnen je bedrukken met een logo!
Beloning
Een relatiegeschenk hoeft niet alleen uit de richting van waardering of dankbaarheid te komen. Het kan namelijk ook worden ingezet als beloning voor een goede presentatie. Stel een medewerker heeft een nieuwe grote klant binnengehaald, dan wordt ze bedankt met een relatiegeschenk. Dit krijgt de medewerker dan om dat ze daarmee de klantenwerving kan vieren. Ook een nieuwe samenwerking kan worden gevierd met een leuk zakelijk relatiegeschenk. Sommige bedrijven gebruiken relatiegeschenken ook als jubileumcadeau. Zo kan er iemand 20 of 30 jaar in dienst zijn en hiervoor een relatiegeschenk krijgen. Door relatiegeschenken te geven aan medewerkers van het bedrijf blijven de medewerkers gemotiveerd en gefocust. Dit wil je juist als bedrijf creëren. Want gemotiveerde medewerkers hebben een fijnere sfeer. En naast een betere sfeer werken de medewerkers ook nog extra hard omdat ze voor hun werk beloond willen worden. Een relatiegeschenk is in elke vorm en grootte verkrijgbaar. Daardoor kun je verschillende geschenken geven aan medewerkers voor hun type inzet. En zodra medewerkers dit van elkaar gaan zien willen ze ook beloond worden. Hierdoor gaat je bedrijf nog meer groeien en groei is wat we willen hebben.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.