3 fintech termen die iedere professional moet kennen

27 september 2023 13:42

3 fintech termen die iedere professional moet kennen

Door Marnix van Deursen, VP Benelux bij Swan

Nederland is voorloper op het gebied van fintech. Nieuwe concepten worden doorgaans ook snel omarmd door consumenten. Hiermee biedt ons land volop kansen voor innovatie vanuit het bedrijfsleven en voor start-ups in het bijzonder. Wanneer het gaat om innovatie binnen de financiële wereld zijn er een aantal termen die veel genoemd worden. Denk hierbij aan ‘core banking-systemen’, ‘open banking’, en ‘banking-as-a-service’. Deze termen worden ook buiten de financiële sector steeds relevanter, echter zijn ze nog niet algemeen bekend. Hoe werken ze precies en hoe wordt al slim gebruikgemaakt van deze zaken?

Core banking-systemen

Als je niet in de bancaire sector werkt, klinkt ‘core banking-systeem’ waarschijnlijk niet bekend. Deze term verwijst naar het fundament van software waar banken op draaien. Hiermee wordt het beheer van grootboeken uitgevoerd en worden verbindingen gelegd met belangrijke betalingssystemen, waaronder SEPA, Visa en Mastercard. Als een klant een creditcard-transactie start, dan zorgt het kernsysteem van de bank ervoor dat de betaling wordt verwerkt, het geld van de juiste rekening wordt afgeboekt en de transactie wordt geïntegreerd in de financiële infrastructuur.

Open banking

Het concept ‘open banking’ heeft meer bekendheid gekregen door de introductie van de Europese PSD2-regelgeving. Hiermee zijn Europese banken verplicht om via een API-toegang te verlenen tot rekening- en betaalinformatie van klanten. Hiermee is het financiële speelveld geopend voor andere partijen buiten de traditionele banken. Open banking heeft voor een grote verschuiving gezorgd in de bancaire sector en zorgt er nog steeds voor dat innovatieve startups de markt veranderen en creatieve businessmodellen lanceren op basis van inzicht in deze gegevens.

Zo kan dankzij open banking een klant via één app zijn rekeningen bij meerdere banken  monitoren. Via open banking-API's kan de app de financiële data van de klant samenvoegen, waardoor een geconsolideerd overzicht van de financiële status bij verschillende instellingen wordt geboden. Bedrijven zoals Plaid, Tink en Bankin lopen voorop op dit gebied. 

Banking-as-a-Service 

Met ‘Banking-as-a-Service-platformen’ kunnen bedrijven via API's zelf bankfuncties integreren in hun applicaties en software. Deze platformen faciliteren specifieke acties die open banking alleen niet kan ontsluiten, zoals het genereren van rekeningen en betaalkaarten die zijn voorzien van het logo van het bedrijf, IBAN’s met uiteenlopende landcodes (bijv. NL voor Nederland) en efficiënte mechanismen voor incasso’s en betalingen.

Wanneer een niet-financieel bedrijf bankproducten en diensten via BaaS aanbiedt, spreken we van 'embedded finance'. De kracht van BaaS ligt in zijn eenvoud. BaaS-aanbieders nemen de complexiteit van regelgeving en risicomanagement op zich, waardoor bedrijven zich kunnen richten op hun kerntaak: het leveren van uitzonderlijke klantervaringen. 

Een mooi voorbeeld zijn de geïntegreerde bankfuncties van Shopify. Ze bieden een zakelijke bankrekening die rechtstreeks is gekoppeld aan de Shopify Store van een bedrijf. Deze dienst zorgt ervoor dat de traditionele (verplichte) relatie met financiële instellingen tot het verleden behoort. Ook bekende tech-aanbieders van taxi- en bezorgdiensten passen embedded finance toe door chauffeurs via een eigen rekening direct toegang te geven tot hun geld zodra ze het verdienen, in plaats van iedere maand op hun salaris te moeten wachten. Of denk aan de consument die eenvoudig kan betalen via de app op zijn of haar telefoon zonder dat dit moeite kost. 

Nieuw tijdperk van financiële inclusiviteit

Embedded finance zorgt voor een disruptie als het gaat om het aanbieden van een geweldige gebruikerservaring en kan toegepast worden in allerlei branches. Terwijl het fintech-landschap zich snel blijft ontwikkelen, transformeert embedded finance interacties tussen technologie, banken en klantgerichte innovatie. Hiermee staan we aan het begin van  een nieuw tijdperk van financiële inclusiviteit en een gestroomlijnde klantervaring waarin zowel consumenten als bedrijven profiteren van vrijwel eindeloze mogelijkheden.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.