100 jaar Technische Unie in Deventer; ‘lokale betrokkenheid en klantencontact staan voorop’

11 augustus 2022 09:09

100 jaar Technische Unie in Deventer; ‘lokale betrokkenheid en klantencontact staan voorop’

Op 6 september 1922 opende aan de Snipperlingsdijk 1 in Deventer een verkoopkantoor met eigen magazijn de deuren. Het betrof een satellietvestiging van het ‘Magazijn voor Boheemsch Glas en Lampenartikelen’ dat al in 1880 in Amsterdam door H.C. Heybroek was opgericht. Het moederbedrijf groeide uit tot een technische groothandel met vele filialen in het land. Na enkele fusies veranderde de naam in 1965 in het overbekende Technische Unie.

Ook in Deventer ging het crescendo. Anno 2022 is Oscar van den Breul manager van het Deventer verkoopkantoor. ‘Al snel na de opening wisten steeds meer klanten de Deventer vestiging te vinden. Temeer ook omdat het assortiment in de jaren daarna steeds verder groeide en verbreedde. Rond 1985 was het bedrijf op die locatie echt uit haar jasje gegroeid. Het werd te klein om het steeds verder uitdijende assortiment te herbergen. En daarbij, klanten moesten de trap op naar het magazijn om producten af te halen, dat was niet ideaal.’

Nieuwe locatie

Van den Breul: ‘De toenmalige leiding ging op zoek naar een meer geschikte locatie en die werd in 1987 gevonden aan de Hanzeweg 34. Hoewel we hier dus alweer 35 jaar zitten, werken er nog steeds mensen die de oude locatie hebben meegemaakt. Het bijzondere van de Technische Unie is dat de medewerkers zeer honkvast zijn, dat geldt niet alleen voor de Deventer vestiging maar voor het hele bedrijf. De onderneming heeft altijd veel tijd en energie gestoken in het welzijn van werknemers. De beloning en secundaire arbeidsvoorwaarden zijn uitstekend waardoor het personeelsverloop minimaal is.’

Succesverhaal

‘Onze kracht zit ‘m in het logistieke proces,’ verduidelijkt Van den Breul. ‘Dat staat voor ons op de eerste plaats. Omdat wij beschikken over een eigen wagenpark en eigen winkels hebben wij het hele logistieke proces in eigen hand. Onze chauffeurs zijn daarbij onze ambassadeurs. Zij houden contact met de klant, bellen bijvoorbeeld even op als ze onverhoopt voor een gesloten deur staan. Dat klantencontact bij aflevering vormt de laatste schakel in de logistieke keten. Die vinden wij het allerbelangrijkste om de door de klant gewenste producten op het juiste moment op de goede plek te krijgen. Daarnaast geldt bij ons: vandaag besteld, is morgen geleverd. Dat adagium heeft ons gemaakt tot de succesvolle technische groothandel die we nu zijn. Naast natuurlijk het gigantische, brede assortiment dat we voeren. We beschikken daarvoor over twee grote distributiecentra in Alphen aan de Rijn en in Strijen.’

Diensten

Van den Breul: ‘Vandaag de dag verloopt 75% van onze handel via de website en webshop. We leveren ook steeds meer en andere diensten, zoals mobiele service units. Deze MSU-kasten worden op locatie geplaatst; voorraadkasten gevuld met installatiemateriaal, handschoenen, gereedschappen, beschermingsmateriaal of andere producten die ter plekke nodig zijn en die werknemers eruit kunnen halen. Dat betekent dat er veel minder vervoersbewegingen richting bouwplaatsen nodig zijn. En op het moment dat het voorraadniveau te laag wordt, gaat er automatisch een bestelling uit.
Voor het Meanderziekenuis in Amersfoort hebben wij zelfs een complete winkel op het bouwterrein neergezet waar monteurs hun spullen konden kopen. Zo voorkomen we dat werkprocessen stil komen te liggen wanneer er onvoldoende werkmateriaal voorhanden is. Ook verzamelen we steeds vaker orders van verschillende toeleveranciers omdat er vaak nog maar één levermoment per dag op bouwplaatsen is toegestaan.’

Overslag weg, kantoor blijft

‘Om ons logistieke proces nog beter te stroomlijnen, zijn we op zoek naar een meer centrale plek voor ons magazijn. We kunnen hier in Deventer qua overslagpunt niet verder groeien. Ergens in 2023 zal het overslagpunt daarom losgekoppeld gaan worden van het verkoopkantoor. De Technische Unie vind het echter heel belangrijk is om lokaal aanwezig te zijn en te blijven. Dat betekent dat het verkoopkantoor en de winkel wel in Deventer blijven. In onze visie moet de klant altijd in de winkel terecht kunnen om iets te halen of bij het verkoopkantoor langs kunnen gaan als hij of zij een specifieke vraag heeft,’ aldus van den Breul.

Kader:
In de week van 5 tot 10 september zijn er in het kader van het 100-jarig jubileum in de vestiging allerlei activiteiten en acties. Er zijn foodtrucks, fabrikantentrucks en een racesimulator aanwezig waarbij mooie prijzen gewonnen kunnen worden. 

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.