10 uitdagingen voor veilinghuizen in het digitale tijdperk

3 november 2023 13:40

10 uitdagingen voor veilinghuizen in het digitale tijdperk

Veilinghuizen kunnen terugkijken op een eeuwenlange historie. De afgelopen decennia hebben ze een digitale transformatie doorgemaakt, waardoor ze hun bereikt wereldwijd konden uitbreiden. Daarmee gaan ook allerlei uitdagingen gepaard, vooral wat de steeds verder toegenomen wensen en behoeften van de klanten betreft.

Wat verwachten klanten van een veilinghuis? Die vroeg Surplex zich ook af, en daarom voerde het bedrijf een enquête onder haar klanten uit. Surplex behoort tot de toonaangevende industriële veilinghuizen in Europa. Het platform Surplex.com is sinds 1999 actief in de wereldwijde digitale handel met gebruikte machines en bedrijfsinrichtingen. Om klanten overal ter wereld beter te kunnen begrijpen en de uitdagingen voor veilinghuizen in het digitale tijdperk te herkennen, voerde Surplex een enquête uit. Deze werd door bijna 400 deelnemers ingevuld. De resultaten vertegenwoordigen de zeer uiteenlopende klantengroepen op de Europese markt voor gebruikte machines: met name bedrijven uit het MKB in landen als Duitsland, Italië en Spanje en uit de sectoren metaal- en houtbewerking, de bouwsector en de agrarische sector deelden hun zichtwijze.

Uitdaging 1: Lokale markten

Voor de digitalisering was handel vaak beperkt tot lokale handel. Hoewel tegenwoordig wereldwijd gehandeld kan worden, zijn er nog altijd flinke verschillen tussen landen qua gebruiken en voorkeuren. Een mogelijke oplossing hiervoor is het opzetten van lokale vestigingen en het inzetten van specialisten voor de betreffende markt. De ervaren Country Manager bij Surplex werken in vestigingen in 16 Europese landen. Zij kennen de nationale bijzonderheden en wekken vertrouwen door persoonlijk contact met de klant.

Uitdaging 2: Eenvoudig kunnen bieden

In een traditioneel veilinghuis eindigt een veiling per hamerslag; een simpel handgebaar kan voldoende zijn om een bod uit te brengen. Deze eenvoudige, directe beleving wordt ook in het digitale tijdperk verwacht. Een complexe of niet transparante biedingsprocedure schrikt potentiële kopers af.

Uitdaging 3: Aanbod en spectrum

Kopers zoeken een uitgebreid aanbod en een groot spectrum aan kavels. Veel veilinghuizen bieden echter een beperkt aanbod, omdat ze aangewezen zijn op verkopers. Zijn er geen verkopers, dan zijn er ook geen veilingen. Door deze afhankelijkheid hechten veel veilinghuizen er veel waarde aan om potentiële verkopers gericht aan te spreken en zetten ze in op Brand Awareness.

Uitdaging 4: Diversiteit aan talen

De digitalisering heeft de markt voor gebruikte machines geglobaliseerd, daardoor is de diversiteit aan talen een fundamentele uitdaging voor veilinghuizen. Want niet elke klant spreekt Engels. Surplex.com heeft dit probleem aangepakt door het eigen platform in 18 talen aan te bieden. Het bedrijf heeft medewerkers uit 20 verschillende landen om ervoor te zorgen dat klanten - wereldwijd - goed worden bediend.

Uitdaging 5: Bereikbaarheid en klantenservice

In een geglobaliseerde wereld, met kopers en verkopers in verschillende tijdzones, is bereikbaarheid dag en nacht van doorslaggevend belang. Door 24/7 klantenservice en gebruik te maken van chatbots en andere moderne technologie kunnen vragen van klanten, ondanks het tijdverschil, realtime worden beantwoord. Daarnaast wordt meertaligheid en hulpbereidheid bij de klantenservice in het bijzonder gewaardeerd omdat dat fundamentele factoren voor het opbouwen van vertrouwen en klantenbinding zijn.

Uitdaging 6: Taxatie van voorwerpen en technische informatie

Voor veilingen is de juiste taxatie van voorwerpen en producten heel belangrijk. Hiermee wordt er namelijk voor gezorgd, dat zowel de verkoper als de koper eerlijk kunnen handelen. Vooral bij technische kavels is het noodzakelijk om gedetailleerde en nauwkeurige informatie in tekst-, beeld- en videovorm aan te bieden om misverstanden te voorkomen. Dat kan echter een uitdaging zijn, omdat de bepaling van de juiste waarde en het aanbieden van uitgebreide technische gegevens specialistische kennis verlangt.

Uitdaging 7: Virtuele bezichtiging

Het bezichtigen van artikelen voor aankoop is vaak een logistieke uitdaging. Voor een bezoek op locatie is vaak een lange reis nodig. Virtuele 3D-bezichtingen zijn een innovatief antwoord op deze uitdaging. Er wordt een 3D-model gemaakt, door het te veilen voorwerp of de hele omgeving uit verschillende hoeken te fotograferen of filmen en vervolgens met behulp van speciale software in een driedimensionale weergave om te zetten. Zo kunnen potentiële kopers een gedetailleerd kijkje nemen, zonder fysiek ter plaatse te hoeven zijn.

Uitdaging 8: Demontage, transport, afwikkeling van douaneformaliteiten

Een internationale klantenkring betekent voor een veilinghuis een groter bereik en dus mogelijk hogere prijzen. Maar door wereldwijd actief te zijn, ontstaan wel uitdagingen als de demontage van artikelen, internationaal transport en het naleven van douanevoorschriften. Kopers verwachten ondersteuning bij deze aspecten. Door deze uitgebreidere dienstverlening verandert het veilinghuis van alleen een verkoopsplatform in een dienstverlener of zelfs bemiddelaar.

Uitdaging 9: Mobiel gebruik

B2B veilingen zijn van oudsher vrij conservatief en verlopen dan ook vooral via desktop platforms. In 2023 werd bij Surplex ongeveer driekwart van alle biedingen door gebruikers met een desktop gedaan. Toch neemt het belang van mobiel gebruik toe. Om het veranderende gebruikersgedrag bij te kunnen houden, moeten veilinghuizen hun mogelijkheden uitbreiden - bijvoorbeeld met mobiele apps. Deze apps kunnen de veilingbeleving revolutionair veranderen, door meldingen over komende veilingen te sturen of mobiele biedfuncties waarmee kopers flexibeler en onafhankelijk van locatie kunnen handelen. Ook Surplex heeft dergelijke aanpassingen uitgevoerd. Met een herlancering van de app in september en de introductie van een WhatsApp-nieuwsbrief wordt ingespeeld op het veranderde gedrag van gebruikers.

Uitdaging 10: Technologische toekomstperspectieven

De digitale revolutie heeft veilinghuizen al flink veranderd, maar de transformatie is nog lang niet klaar. Met technologische ontwikkelingen als Virtual Reality (VR) en Augmented Reality (AR) kunnen virtuele bezichtigingen al op korte termijn nog realistische lijken. Kunstmatige Intelligentie (KI) kan het taxatieproces verder automatiseren en persoonlijke tips voor kopers opstellen aan de hand van hun voorkeuren en eerdere biedingen. Door de focus op klanttevredenheid zullen de veilinghuizen van de toekomst waarschijnlijk niet alleen handelsplaatsen, maar ook technologische koplopers zijn.

Foto: Mr. M. Nobody/Shutterstock.com

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.