10 manieren om de conversie van jouw website of webshop te verhogen
4 april 2022 09:10
Heb je een website waarop je een dienst, product of service aanbiedt? Krijgt je site veel bezoekers maar heb je het idee dat dit zich niet uitbetaalt in het aantal verkopen? Hieronder lees je 10 gemakkelijke manieren om de conversie van jouw website of webshop te verhogen! Het zijn stuk voor stuk eenvoudige tips voor jou als ondernemer om uit dezelfde hoeveelheid verkeer meer omzet te genereren:
1.Zorg voor een snelle website
Je wilt natuurlijk niet dat bezoekers al vóórdat ze hun aankoop hebben kunnen doen, afhaken omdat de website niet snel genoeg reageert. Zorg ervoor dat je website snel laadt en reageert. Test de snelheid van je website om te controleren of deze nu snel genoeg is en verbeter waar nodig.
2.Verbeter de Search Engine Optimization (SEO)
Als je wilt dat jouw website of webshop jouw ideale klant aantrekt is het belangrijk dat deze klanten je weten te vinden. Besteed daarom voldoende aandacht aan Search Engine Optimization (SEO) zodat je de juiste mensen aantrekt naar jouw website. Door dit goed te doen zul je niet alleen meer verkeer ontvangen, maar ook meer conversie omdat jouw doelgroep je beter weet je vinden.
3.Creëer een gevoel van urgentie
Schaarste is een krachtige drijfveer om tot aankoop over te gaan. Speel hier slim op in door een gevoel van urgentie aan te wakkeren bij de bezoeker. Bijvoorbeeld door in te spelen op beperkte voorraad (nog maar 3 beschikbaar), een tijdelijke aanbieding (nog 1 dag beschikbaar voor deze prijs), of een kosteloze toevoeging (gratis verzending bij besteding boven dit bedrag). Afhankelijk van het product of de service die je aanbiedt kun je hier slim op inspelen, maar overdrijf het natuurlijk niet.
4.Plaats duidelijke en aantrekkelijke Call to Actions (CTA’s)
Je wilt bezoekers van je website stimuleren om uiteindelijk jouw product of service aan te schaffen. Zorg er dus voor dat ze subtiel een call to action krijgen om dit daadwerkelijk te doen. Prikkel de nieuwsgierigheid, overtuig de bezoeker en maak het eenvoudig om de aankoop te doen. Plaats duidelijke buttons zoals Voeg toe aan mandje of Lees meer. Speel met kleuren, lettertype en design zodat de call to action in het oog springt (zonder schreeuwerig te zijn).
5.Maak navigeren intuïtief
Waarschijnlijk bestaat jouw website of webshop uit meerdere pagina’s. Zorg ervoor dat de navigatie tussen deze pagina’s eenvoudig en intuïtief is. Wanneer je kiest voor een website laten maken, hamer hier dan op bij de webdesigner in kwestie. Met een overzichtelijke lay-out en intuïtieve navigatie leidt je mensen met de strategisch geplaatste call to actions gemakkelijk naar jouw voorkeurspagina. Maak slim gebruik van interne links en verwijzingen om de bezoekers naar de (verkoop) pagina te leiden die jij wilt.
6.Maak het bestel proces zo gemakkelijk mogelijk
Zorg ervoor dat bezoekers het product of de service makkelijk in hun digitale mandje kunnen doen. Als mensen eenmaal definitief de aanschaf willen doen, maak het aankoop proces dan ook zo gemakkelijk mogelijk. Bepaal, afhankelijk van wat je aanbiedt, hoeveel gegevens mensen écht moeten invullen. En of ze hiervoor bijvoorbeeld een account moeten maken of ook als gast kunnen afrekenen. Maak een goede afweging tussen welke gegevens voor jou als ondernemer waardevol zijn, en wat voor de koper het gemakkelijkst is.
7.Biedt meerdere betaalmogelijkheden aan
Om zo toegankelijk mogelijk te zijn is het belangrijk om meerdere betaalmogelijkheden aan te bieden. Het is zonde als iemand heeft besloten om jouw product of service af te nemen maar (bijvoorbeeld) niet met een Creditcard kan afrekenen en de aankoop moet annuleren. Biedt meerdere betaalopties aan zodat een breder publiek jouw product of service kan aanschaffen.
8.Optimaliseer voor mobiel en tablet
Zoekopdrachten worden steeds vaker op mobiele toestellen gedaan en mensen zijn ook onderweg vaak op hun mobieltje online. Zorg er dus niet alleen voor dat je website en webshop geoptimaliseerd zijn voor mobiel gebruik, maar óók dat mensen via hun mobiel direct en gemakkelijk af kunnen rekenen.
9.Vergroot je betrouwbaarheid
Voeg recensies of korte testimonials toe van mensen die eerder bij jou een product of dienst hebben gekocht. Dit kan kort door middel van ‘sterren’ of wat uitgebreider door middel van geschreven recensies. Reviews verhogen de conversie en kunnen potentiële klanten met twijfels over de streep trekken.
10.Voeg een blog toe
Het toevoegen van een blog aan jouw website is een van de meest effectieve manieren om conversie te verhogen. In een blogpost kun je subtiele call to actions toevoegen en met goede teksten verbeter je ook de SEO. Naast het verhogen van de conversie leidt dit ook tot een groei in traffic én ben je beter in staat jouw ideale doelgroep aan te spreken. Daarnaast voeg je met een blog kwaliteitscontent toe waarmee je bezoekers achtergrond informatie geeft over het product of bijvoorbeeld reviews deelt.
In 10 stappen naar meer conversie
Met bovenstaande tips verhoog je stap voor stap de conversie van jouw website of webshop. Je creëert een betere ervaring voor (potentiële) klanten zodat deze eerder tot aanschaf over zullen gaan én vaker terug zullen komen. Daarnaast zul je door bovenstaande tips te implementeren ook nog eens meer bezoekers aantrekken, win-win dus!
Ook een winstgevende website? Studio MVP bouwt mee aan een betere online zichtbaarheid. Vanuit het Westland ontwerpt Menno van Paassen unieke websites die zichtbaar resultaat boeken voor jouw organisatie.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.