Nederlands carrièreplatform gaat strijd aan met grote spelers in recruitmentwereld.
16 april 2021 09:57
Crowdfunding gestart om transparant recruitmentplatform door te ontwikkelen.
De Amsterdamse startup Booming Jobs, opgericht door een aantal ervaren recruitmentspecialisten Frederic Souren en Jeroen Fikkers, heeft begin dit jaar een nieuw carrièreplatform gelanceerd, waarin bedrijven en werkzoekenden echt persoonlijk met elkaar worden verbonden. In de recruitmentbranche zitten vaak meerdere partijen tussen werkzoekenden en bedrijven. Booming Jobs wil het mogelijk maken dat bedrijven via het platform direct en persoonlijker in contact kunnen komen met werkzoekenden. Daarbij staat het platform voor transparantie, openheid en eerlijkheid voor zowel sollicitanten als (kleinere) bedrijven. “Het vinden van de juiste baan en collega draait om meer dan een goede campagnetekst of C.V., maar gaat om het verbinden en matchen van échte mensen”, aldus Fikkers. Door middel van een crowdfunding campagne gaat Booming Jobs nu de volgende stappen in haar ontwikkeling zetten.
Kwaliteit boven kwantiteit
Volgens Souren heeft de focus van traditionele vacaturesites de afgelopen 10 jaar vooral gelegen op kwantiteit. Meer vacatures, meer traffic, meer views en meer clicks. “Vanuit een bedrijfseconomisch perspectief is dat begrijpelijk, maar hierdoor is de gebruikerservaring van de werkzoeker op de achtergrond beland. Op de meeste vacaturesites vind je veel anonieme spookvacatures terug van intermediairs. Kleinere bedrijven met kleinere budgetten zien daardoor hun vacatures snel wegzakken. Wij willen een eerlijkere en open carrièremarkt creëren, zodat juist ook de kleinere bedrijven een betere en relevantere zichtbaarheid hebben. Dat zorgt voor een grotere kans om de juiste kandidaten te vinden. Daarom mogen alleen directe werkgevers bij ons adverteren.”
Nieuwste technologie
Ter ondersteuning van deze doelstellingen maakt het platform onder andere gebruik van machine learning algoritmes om betere zoekresultaten te genereren. De Semantic Search technologie die wordt toegepast zorgt ervoor dat de zoekmachine op www.booming.jobs tevens de contextuele betekenis meeneemt in het tonen van de zoekresultaten en daarmee relevantere vacatures toont. Dat in tegenstelling tot traditionele vacaturesites die enkel zoeken op trefwoorden.
Crowdfunding campagne
Binnen slechts enkele maanden heeft het platform al meer dan 40 klanten binnengehaald, een veelvoud aan sollicitaties en plaatsingen gerealiseerd voor deze klanten en zo’n 6.000 unieke bezoekers op het platform. En met ongeveer 75.000 vacatures komt Booming Jobs direct binnen in de top-5 carrièreplatformen in Nederland. Maar de heren hebben grote ambities. Met de missie om het meest gebruiksvriendelijke carrièreplatform ter wereld te worden, is Booming Jobs gestart met een crowdfunding campagne bij CrowdAboutNow om de volgende fase van hun ontwikkeling te financieren. Daarbij draait het vooral om het technisch doorontwikkelen van het platform, geeft Fikkers aan. “Wij willen het mogelijk maken dat je kunt solliciteren op meer dan alleen CV technische kwaliteiten, een community faciliteren voor persoonlijke en professionele ontwikkeling én kleinere bedrijven een uitgebreid portfolio aan tools bieden ten behoeve van employer branding en het vinden van dé juiste collega’s. Om de plannen via een community te financieren is dan een logisch gevolg voor ons.”
Voor de doorontwikkeling zijn de ondernemers in totaal op zoek naar 150.000 euro, al 61.000 euro is geïnvesteerd. Met de crowdfunding wil het bedrijf individuen en bedrijven betrekken die door middel van een lening ook bij willen dragen aan het openbreken van de arbeidsmarkt en het inperken van de macht van internationale techgiganten. De crowdfunding campagne is te vinden op www.crowdaboutnow.nl/boomingjobs.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.