Hoe kun je je bedrijfsmagazine vullen?

8 oktober 2020 10:05

Hoe kun je je bedrijfsmagazine vullen?

Tijdschriften associëren we met journalistiek en specifieke doelgroepen binnen de maatschappij. We nemen er een abonnement op of kopen ze bij de boekhandel of in de supermarkt. Maar dat zijn natuurlijk de enige magazines die er geproduceerd worden. Sommige grotere bedrijven brengen met regelmaat magazines uit gericht op het eigen personeel. Zo’n bedrijfsmagazine helpt om een gevoel te creëren bij het bedrijf onder medewerkers. Het is een commitment waar tijd en geld in zit, maar kan zeker van waarde zijn. Wij zetten een aantal zaken op een rijtje waarmee jij jouw bedrijfsmagazine zou kunnen vullen.

Nieuws over het bedrijf

Een bedrijfsmagazine is een uitstekende, laagdrempelige manier om al je medewerkers op de hoogte te houden van de ontwikkelingen binnen het bedrijf. Werknemers willen nu eenmaal graag weten hoe hun werkgever ervoor staat en het kan tamelijk ingewikkeld zijn om iedereen de hele tijd op de hoogte te houden. Gebruik daarom het bedrijfsmagazine je medewerkers te informeren over nieuwe klanten en projecten, en ook over eventuele tegenvallers die het bedrijf te verwerken heeft gekregen. Ook als er zaken gaan veranderen in de werkwijze of in het gebouw kun je hierover je personeel inlichten via het bedrijfsmagazine.

Columns

Naast informatie over het bedrijf, wordt de persoonlijke noot altijd gewaardeerd door medewerkers. Daarom is het leuk om ieder geval altijd een column van de directeur in het magazine op te nemen. Maar daarnaast kun je ook nog een column van een medewerker toevoegen voor het perspectief vanaf de werkvloer. Dit kan een wisselende column zijn met verschillende auteurs, of je kunt voor een vaste columnist kiezen als je een medewerker die zeer spitsvondig kan schrijven en altijd wel iets heeft waar hij of zij zijn of haar licht over kan laten schijnen.

Jubilarissen

Een bedrijfsmagazine is ook een goede manier om eventuele op handen zijnde jubileums in te publiceren. Natuurlijk vinden medewerkers het interessant om te lezen als een collega een jubileum bij het bedrijf op komst heeft. Zo vergeten medewerkers ook niet om hun collega in het zonnetje te zetten als diegene een jubileum te vieren heeft Maar het publiceren van jubilarissen doe je uiteindelijk natuurlijk vooral voor de jubilaris zelf. Dat is namelijk een stukje erkenning voor diens inzet voor het bedrijf al die jaren.

Verhalen van/over medewerkers

Naast lezen over het bedrijf, vinden mensen het vaak ook interessant over collega’s. Het is immers altijd leuk om meer te weten te komen over de ander. Voor werknemers zelf is het ook leuk om een keer uitgelicht te worden. Verhalen over medewerkers helpen om je bedrijfsmagazine licht en leesbaar te maken. Je kunt natuurlijk medewerkers zélf verhalen laten indienen. Hoe dan ook is input van medewerkers in de totstandkoming van je bedrijfsmagazine belangrijk om het voor medewerkers interessant te houden.

Magazine voor externe lezers

Wil je wel een bedrijfsmagazine maken, maar een die gericht is op externe lezers (klanten) in plaats van voor interne doeleinden? Dan richt je je natuurlijk vooral op het uitlichten van de diensten en werkwijzen van je bedrijf. Het doel is dan om de expertise van je bedrijf naar voren te brengen en lezers te informeren over hoe het bedrijf in elkaar zit. De human interest (jubilarissen, verhalen over medewerkers en columns van medewerkers) kun je dan beter achterwege laten, maar een column of openingswoord van de directeur hoort er natuurlijk wel in. Verder maak je vooral advertorials. Dat zijn informatieve verhalen met het achterliggende doel om diensten of producten aan de man te brengen.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.