Het deurwaarders dilemma
30 oktober 2018 13:49
Alle ondernemers krijgen vroeg of laat te maken met niet betalende klanten. Als ondernemer heb je het liefst zo min mogelijk kopzorgen en het achterna zitten van openstaande facturen is een stressfactor die je er niet bij wilt hebben. Ondernemen op zich is al werk genoeg. Je kunt in zo'n geval gebruik maken van de diensten van een deurwaarder.
Wat doen deurwaarders?
Een deurwaarder of incassobureau vordert tegen een vergoeding openstaande rekeningen. De kosten voor deze diensten verhalen zij op de schuldenaar. De schuldenaar wil dit het liefst vermijden, omdat het inzetten van een deurwaarder of incassobureau voor deze extra kosten met zich meebrengt.
Het incassobureau of deurwaarder verzendt na het aannemen van de zaak de eerste aanmaning: een dringend verzoek de openstaande rekening met spoed te voldoen. Indien de schuldenaar niet reageert, wordt een tweede aanmaning verstuurd.
Hoewel de diensten van een incassobureau en een deurwaarder overeenkomen, zijn er toch wezenlijke verschillen. “Een deurwaarder mag namelijk wettelijk meer. Zo kan deze bijvoorbeeld een dagvaarding uitbrengen, beslag leggen op onder andere de inboedel of het salaris van de schuldenaar en overgaan tot de ontruiming van diens woning.”, aldus Jurgen Zuurman van De Voordeligste Deurwaarder. Een incassobureau is beperkt in zijn handelen en kan enkel "verzoeken" of "sommeren" de schuld te voldoen.
Wanneer schakel je een deurwaarder in?
Een deurwaarder schakel je pas wanneer de schuldenaar na het versturen van meerdere betalingsverzoeken nog altijd niet reageert. Het is een laatste redmiddel en wordt door veel ondernemers niet graag ingezet. Door niet betalende klanten kan het inzetten van een deurwaarder namelijk als agressief of ongevoelig worden ervaren. Toch is het nodig als ondernemer in zo'n geval zakelijk te zijn. Een niet-betalende klant dient verantwoordelijk te worden gehouden. Bovendien zorgen openstaande facturen er voor dat jij als ondernemer je niet voor de volle honderd procent op de door jouw geleverde diensten kunt richten.
Wat zijn de nadelen van het inschakelen van een deurwaarder?
Het is niet altijd de beste keuze om een deurwaarder in te schakelen. Dit kan de relatie met de klant namelijk verstoren. Als ondernemers ergens om geven, is het wel de relatie met de klant. Bovendien beschadigen boze klanten de reputatie van je bedrijf. Het is daarom nodig naast zakelijk ook begripvol te zijn. Soms zit achter een openstaande factuur een ondernemer die zelf op openstaande rekeningen wacht. Het is in zo'n geval nodig beleefd aan te dringen de rekening toch te voldoen. Een alternatief voor het inschakelen van een deurwaarder is het treffen van een betalingsregeling. Voor klanten die krap bij kas zitten, biedt de optie in termijnen hun schuld af te betalen vaak wat meer bewegingsruimte.
Reacties op dit artikel
Reactie plaatsen? Log in met uw account.