Onleesbaar

22 oktober 2020 07:15

Onleesbaar

Onlangs was het de week van het lezen en schrijven. Dat is geen promotieweek om mensen meer boeken te laten kopen, maar is bedoeld om meer mensen te leren lezen en schrijven. Want – en dit is echt ongelofelijk – er zijn in Nederland tweeëneenhalf miljoen mensen die moeite hebben met lezen en schrijven. Dat leest u goed: tweeëneenhalf miljoen! Dat gaat om 1 op de 7 Nederlanders! Toch kan ik me voorstellen dat de gemiddelde werkgever dit niet direct herkent en zal denken dat dit in zijn of haar organisatie niet voorkomt. Mensen die moeite hebben met lezen en schrijven weten dit echter vaak heel goed te verbergen. Het is dan ook niet echt iets waar je makkelijk voor uitkomt.

Niet kunnen lezen en schrijven heeft nogal een impact op een medewerker; je krijgt niet alles mee, hebt moeite met schriftelijke communicatie en moet vaker bij anderen om uitleg vragen. Tegelijkertijd wil je niet dom overkomen. Zelf weten we allemaal van onze vakanties hoe lastig het is om een taal niet te spreken. Maar dat gevoel kan je ook dichter bij huis krijgen; probeer als niet-jurist maar eens een brief van een advocaat te lezen. Je komt een heel eind, maar hebt toch altijd het gevoel dat ze je het zo moeilijk mogelijk proberen te maken. Datzelfde gevoel heeft dus 1 op de 7 mensen dagelijks. In een wereld die steeds complexer en digitaler wordt, wordt het voor laaggeletterden niet eenvoudiger.

Als werkgever klagen we vaak dat we veel inzetten op communicatie maar dat dit niet altijd goed overkomt. Intern en extern. Het kan zomaar zijn dat het goedbedoelde personeelsblad of intranet zo is geschreven dat een aantal medewerkers niet eens meer de moeite neemt om deze te lezen. Gevaarlijker wordt het bij handleidingen of veiligheidsvoorschriften. We denken wel dat iedereen het begrijpt maar is dat ook zo? Niemand stelt toch vragen hierover? Voor een werkgever is het dan ook van groot belang om de eigen communicatie te toetsen op begrijpelijkheid en leesbaarheid voor allen. En pak dan direct ook de brieven mee die aan medewerkers worden gestuurd vanuit bijvoorbeeld HR of de financiële administratie; inhoudelijk gezien kloppen ze ongetwijfeld, maar dat maakt de leesbaarheid niet altijd beter.

Met 2,5 miljoen potentiele klanten die moeilijker kunnen lezen is het wellicht ook een idee om de externe communicatie aan te passen. Want als iemand een website of advertentie niet begrijpt wordt het ook lastig om het product of dienst te kopen. Meer aandacht voor beter lezen en schrijven, ook vanuit werkgevers, is dan ook een win-win situatie voor iedereen. «

Marcel Hielkema // Scalabor // www.scalabor.nl

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.