Tony’s Chocolonely introduceert “Beantracker” met ChainPoint technologie voor nog meer transparantie in de cacaoketen

20 april 2017 14:25

Tony’s Chocolonely introduceert “Beantracker” met ChainPoint technologie voor nog meer transparantie in de cacaoketen

Chocolademaker Tony’s Chocolonely, opgericht om 100% slaafvrij de norm in chocolade te maken, gaat een samenwerking aan met softwareaanbieder ChainPoint, gevestigd in Arnhem. Het “Beantracker” systeem maakt de gehele cacaoketen van Tony’s Chocolonely, van boer tot reep, inzichtelijk. Op real time basis kan de locatie en hoeveelheid van de ingekochte cacaobonen worden ingezien. Alles met het doel het uitbannen van slavernij en kinderarbeid in de cacaoketen. De “Beantracker” is gebaseerd op het ChainPoint platform en verzamelt naast traceerbaarheidsdata verdere duurzaamheidsindicatoren die helpen om een continu verbeterproces in gang te zetten.

Het unieke aan de samenwerking is dat, zodra het platform klaar is, deze ook beschikbaar is voor andere partijen in de cacao-industrie. De autorisatiemogelijkheden van ChainPoint maken een samenwerking van concurrenten binnen het platform mogelijk. Tony’s Chocolonely wil de cacao-industrie veranderen, dat lukt alleen samen. Als concurrenten precompetitief met elkaar kunnen samenwerken, dan is het mogelijk om slavernij en kinderarbeid in de gehele cacaoketen uit te bannen.

SLAVERNIJ EN KINDERARBEID IN DE CACAOKETENS

Volgens onderzoek van Tulane University in 2015 staan meer dan 2 miljoen kinderen in Ivoorkust en Ghana bloot aan gevaarlijk werk en illegale kinderarbeid op cacaoplantages. De sector heeft onvoldoende grip op de ketens om kinderarbeid effectief uit te bannen. Tony’s Chocolonely gelooft dat verantwoordelijkheid nemen in de keten begint met traceerbaarheid en transparantie. Daarom werken ze direct samen met boerencoöperaties in West-Afrika. Cacaobonen worden rechtstreeks ingekocht bij de partnercoöperaties, waarvoor een hogere prijs wordt betaald. Tony’s Chocolonely investeert in lange termijnrelaties, versterkt de boerenorganisaties en werkt actief met hen samen om de kwaliteit en productiviteit te verhogen.  Op deze manier kunnen cacaoboeren een duurzaam leefbaar inkomen verdienen, zodat er een einde komt aan slavernij en kinderarbeid.

TRACEERBAARHEID EN KETENSAMENWERKING

“De cacaoketen staat aan de vooravond van een ongekende transformatie waarbij traceerbaarheid een cruciale rol speelt”, aldus Frans Pannekoek. Pannekoek is als ‘bean to bar tender’ verantwoordelijk voor de supply chain van Tony’s Chocolonely. “Het besef dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen dringt steeds meer door en dat traceerbaarheid daarbij de sleutel is ook. Ik zie Tony’s keten niet als één keten (van goederen) maar als drie ketens die alle drie belangrijk zijn (de flow of goods, de flow of information en de flow of funds). Traceerbaarheid - de informatieketen – van boon tot reep, maakt het mogelijk om de keten te regisseren, partijen beter te laten samen te werken, transparanter te werken, consumenten te vertellen over de keten en iedere actor in staat te stellen zijn verantwoordelijkheid te nemen. Het is dus voor chocoladeproducenten van levensbelang de gehele keten transparant te maken en om in zijn geheel te regisseren en samen met de actoren te verduurzamen, van boer tot reep. De anonimiteit moet uit de keten. Traceerbaarheid leidt tot het nemen van verantwoordelijkheid voor sociale en milieuomstandigheden en stimuleert de samenwerking. Vandaar dat het nieuwe platform opengesteld zal worden voor andere chocoladeproducenten om duurzame en vooral slaafvrije chocolade mainstream te maken.”

OVER TONY’S CHOCOLONELY

Tony’s Chocolonely wil chocolade 100% slaafvrij maken. Niet alleen hun eigen chocolade, maar alle chocolade wereldwijd. Geen doorsnee bedrijf dus, maar een chocoladebedrijf dat een sociaal probleem in de wereld wil oplossen. Tony’s Chocolonely is opgericht in 2005 door journalisten van de Keuringsdienst van Waarde toen zij erachter kwamen dat de grootste chocoladebedrijven ter wereld cacao verwerkten van plantages waar kindslaven werkten. Sindsdien is de Amsterdamse social enterprise uitgegroeid tot tweede grootste chocolademerk in Nederland. Tony’s Chocolonely wil mensen bewust maken van de ongelijkheid in de chocolade-industrie, het voorbeeld geven dat chocolade maken anders kan en zo de chocolade-industrie inspireren om samen 100% slaafvrij de norm in chocolade te maken.

OVER CHAINPOINT

ChainPoint bouwt en implementeert innovatieve software-oplossingen voor efficiënte en duurzame supply chains, ten behoeve van alle ketenpartners. Samenwerking is echter niet alleen het eindproduct van onze activiteiten. Het zit in onze genen en karakteriseert de relatie met onze klanten: als verantwoordelijke, resultaat gedreven partners met respect voor mens en natuur. ChainPoint is een beveiligd, online softwareplatform voor het beheren en delen van informatie over producten, processen en leveranciers – van grondstof tot eindproduct. Met onze software en diensten helpen wij bedrijven bij het verbeteren van de kwaliteit en duurzaamheid, alsmede bij het reduceren van kosten en risico’s.

terug

Reacties op dit artikel

Reactie plaatsen? Log in met uw account.

Om de gebruiksvriendelijkheid van onze website en diensten te optimaliseren maken wij gebruik van cookies. Deze cookies gebruiken wij voor functionaliteiten, analytische gegevens en marketing doeleinden. U vindt meer informatie in onze privacy statement.